• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
Hemavan Tärnaby Airport

Hemavan Tärnaby Airport

Här landar du i riktiga fjäll, med gångavstånd till äventyret!

  • Hem
  • Boka
  • Inför resan
    • Assistans
    • Bagage
    • Resa med barn
    • Rättigheter
    • Transport och parkering
  • Öppet
  • Tidtabell
    • Tidtabell 6/2 – 30/4 23
    • Tidtabell Påsk 23
    • Tidtabell 1/5 – 28/5 23
    • Tidtabell 29/5 – 9/6 23
    • Tidtabell 10/6 – 27/10 23
  • Om oss
    • Banfakta
    • Bilder
    • Cookie Policy
    • Avgifter/Charges
    • Historik
    • Jobba hos oss
    • Klimatreducering 1
    • Rapportera synpunkter eller observationer
    • Samarbetspartners
    • Vår ekonomi
  • Hitta hit
  • Crew Info (C)
    • Crew Info (C)/PPR
    • Crew Info (C) / Drönare
  • Miljöarbete
    • Grön Flygplats
    • Klimatreducering
  • en_GB
    • sv_SE
  • Show Search
Hide Search

Flygpassagerares rättigheter

Vilken hjälp kan du få av oss vid förseningar, inställda flyg och överbokade flygningar ?

Denna information är utformat i enlighet med Europaparlamentets och Europeiska unionens rådsförordning nr 261/2004. Detta gäller vid flygning som utgår från en flygplats inom EU, inklusive Norge, och som regel också flygningar som utförs av flygbolag inom gemenskapen och som utgår från en flygplats i ett tredje land till flygplats inom EU. Regelverket för Ersättning för Flygbolags skadeståndsansvar för Passagerare och dess bagage lyder under EU förordningen. Annex of the Regulation ( EC) No. 889/2002 Noice EC Regulation 889/2002.

Alla nedanstående förutsättningar gäller för de situationer som berörs i detta dokument: * Då du har en bekräftad platsreservation på en flygning utförd av oss. * Då du är incheckad vid angiven tidpunkt eller om inget annat anges ( detta gäller alla olika incheckningsalternativ som vi erbjuder ) * Då du reser på en biljett som är direkt eller indirekt tillgänglig för allmänheten.

1. Vid försenade flygningar hjälper vi dig med följande: Du blir erbjuden hjälp, kostnadsfritt, vid följande tillfällen a) Om flygningen blir försenad 2 timmar eller mer för flygningar upp till 1500km. b) Om flygningen är försenad 3 timmar eller mer för flygningarinom EU på mer än 1500 km. c) Om flygningen är försenad 3 timmar eller mer för flygningar mellan 1500 km och 3500 km. d) Om flygningen är försenad 4 timmar eller mer för flygningar som sker utöver a, b och c. Hjälpen består av: A: Mat och dryck i förhållande till väntetiden B: Telefonsamtal eller e-mail ( två stycken ) C: Hotellövernattning och transport mellan flygplats och hotell. Detta erbjuds om den nya avgångstiden är minst dagen efter den ursprungliga som blev försenad. D: Återbetalning av biljetter. Om förseningen uppgår till minst 5 timmar och du själv beslutar dig för att inte resa erbjuder vi dig återbetalning av biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljs. Vi ersätter även kostnader för de delar av resan som fullföljts men inte längre har något syfte utifrån din ursprungliga resplan. Återbetalningen är dig tillhanda inom 7 arbetsdagar. Vi kan även i relevanta fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle. E: Kompensation vid förseningar på mer än 3 timmar. Om ditt flyg blir mer än 3 timmar försenat vid ankomst gäller samma regler för kompenstion, som beskrivs nedan i punkt 2E.

2.Vid inställda flygningar hjälper vi dig med följande: A. Du kan välja mellan: 1)Att annullera resan och få återbetalning av biljetter. Vi erbjuder dig återbetalning av hela biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljts. Vi ersätter även kostnaderna för de delar av resan som fullföljts men inte längre har något syfte utifrån din ursprungliga resplan. Återbetalningen är dig tillhanda inom 7 arbetsdagar. Vi kan även i relevanta fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle. 2) Ombokning till likvärdig transport. Erbjuds till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle eller vid ett senare datum, som passar dig, beroende på platstillgång. B. Mat och dryck i förhållande till väntetiden. C. Telefonsamtal eller e-mail ( 2 stycken ) D. Hotellövernattning och transport mellan flygplats och hotell. Detta erbjuds om den nya avgångstiden är minst dagen efter den ursprungliga som blev försenad. E. Kompensation vid inställda flygningar. a) 250 euro vid flygningar upp till 1500 km. b) 400 euro vid flygningar inom EU på mer än 1500 km. c) 400 euro för övriga flygningar på 1500-3500 km. d) 600 euro vid alla flygningar som sker utöver alternativen a,b och c. Ovan nämnda kompensation kan reduceras till hälften vid följande tillfällen: Du får 50 % kompensation om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar a)max 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar upp till 1500km. b) max 3 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar mellan länder inom EU på mer än 1500 km c) max 3 timmar vid alla andra flyg mellan 1500-3500 km d) max 4 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar som sker utöver a,b och c. Dessa regler gäller fram till den slutliga bestämmelseorten som anges på färdbiljetten som visas fram vid incheckningsdisken. Om du har bokat fler direkt anslutande flygförbindelser, som en samlad resa, i samma bokning, gäller reglerna fram till den slutliga bestämmelseorten. Om du bokat fler flygförbindelser, oberoende av varandra, dvs på separata färdbiljetter, gäller dessa regler endast till den slutliga bestämmelseorten för varje enskild biljett. Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen: 1) Då orsaken till flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extraordinära omständigheter. Här följer exempel på extraordinära omständigheter:- meterologiska förhållanden – säkerhetsrisker som , till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i säkerheten. – strejker som påverkar verksamheten. – politiskt instabilitet – flygledningens beslut eller – säkerheten i övrigt. 2)Då du får besked om den inställda flygningen minst 14 dagar i förväg. 3 ) Då du får besked om den inställda flygningen mellan 14-7 dagar före planerad avgång och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 2 timmar före den ursprungliga avgångstiden och ankomma högst 4 timmar efter planerad ankomsttid. 4) Då du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden som ankomma senast 2 timmar efter planerad ankomsttid.

3.Om du nekas ombordstigning på grund av överbokning hjälper vi dig med följande: Det kan ske, även – om du har en bekräftad biljett och är incheckad i tid att du nekas ombordstigning om planet är överbokat. Innan vi nekar någon ombordstigning av detta skäl frågar vi efter frivilliga som är beredda att avstå sin platsreservation i utbyte mot en avtalad kompensation. Om för få frivilliga anmäler sig och vi tvingas neka dig ombordstigning kommer vi att ge dig följande:

A. Kompensation a) 250 euro vid flygningar på upp till 1500 km. b) 400 euro vid flygningar inom EU på mer än 1500 km. c)400 euro vid flygningar på mellan 1500-3500 km. d) 600 euro vid alla flygningar som sker utöver a), b) och c). Alla avståndsberäkningar fastställs utifrån avreseort där nekad ombordstigning sker fram till destinationen angiven i din biljett eller så långt de har tidsmässiga konsekvenser för dig. Ovan nämnda kompenstationer kan reduceras till hälften vid följande tillfällen: Du får 50 % kompensation om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar: a)max 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar upp till 1500 km b)max 3 timmar efter din ursprungliga annkomsttid vid flygningar mellan länder inom EU på mer än 1500 km. c) max 3 timmar vid alla andra flyg mellan 1500-3500km. d) max 4 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar som sker utöver a), b) och c).

B. Biljetter Du kan även välja mellan: 1) Att annullera resan och få återbetalning av biljetter. Vi erbjuder dig återbetalning inom 7 dagar av hela biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljts. Vi ersätter även kostnaderna för de delar av resan som fullföljts men inge länge har något syfte utifrån din ursprungliga res plan. Vi kan även i relevanta fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle. 2)Ombokning till likvärdig transport. Erbjuds till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle eller vid ett senare datumsom passar dig beroende på platstillgång.

C. Mat och dryck i förhållande till väntetiden

D. Telefonsamtal eller e-mail ( 2 stycken )

E. Hotellövernattning och transport mellan flygplats och hotell. Detta erbjuds när den nya avgångstiden är minst dagen efter den ursprungliga/överbokade flygningen. 3) Kompensation du kan få. Vid ”downgrading” om du ofrivilligt placeras i en lägre klass än vad biljetter gäller för , kan du få tillbaka en viss procent av det pris du betalat. Du blir erbjudenett fast belopp som kompensation eller har möjlighet att erhålla återbetalning inom 7 dagar enligt följande: a)30 % av biljettpriset vid flygningar upp till 1500 km b) 50 % av biljettpriset vid flygningar inom EU på mer än 1500 km. c) 50 % för alla andra flygningar mellan 1500-3500 km. d) 75 % av biljettpriset vid flygningar som sker utanför a), b) och c).

Om du konstaterat att du kan ha rätt till någon form av hjälp och/eller kompensation eller om du har frågor är du välkommen att kontakta Amapola personal. Reklamationer kontakta Amapola Callcenter på telefon +46 (0)770 790 700 eller via mail på callcenter@direktflyg.com

Även om vi älskar när vi får påfyllning med s Även om vi älskar när vi får påfyllning med snö i området så innebär varje snöfall mycket arbete för vårt arbetslag på fält och ramp🚜 Det är inte bara viktigt att hålla banan snöfri så långt det går, utan även stråkytorna runtomkring banan ska hållas snöfria. Detta gör vi för att undvika att snön drevar in på banan när det blåser kraftigt💨 Efter vi har röjt banan ligger det ibland kvar snö eller is som vi inte kan få bort, då krävs det att vi lägger ett lager sand ovanpå för att öka friktionen så att lufttrafiken kan få fäste när de bromsar❄️

#storumanskommun #storumanlapland #visithemavantärnaby #visitstoruman #hemavanairport #hemavantärnabyairport #hemavan #riktigafjäll #kungsliften #amapola #amapolaflyg #fältochramp #swedishlapland #hemavantärnabymoments
Veckan som varit har bjudit på sol, snö och stor Veckan som varit har bjudit på sol, snö och storm❄️ Nu har blåsten och snöfallet lugnat ner sig något och fält och ramp har idag plogat upp den nya vägen med snöslungan så att ni lättare kan ta er mellan busshållplatsen vid Fjällcenter och flygplatsen✈️ Glöm inte att påsken närmar sig med stormsteg! Vi har fått bra påfyllning med snö, så backar och fjäll är fyllt med det vita guldet🙌🏻 Är du sugen på att upptäcka vår härliga fjällvärld på våren, eller ska du kanske åka härifrån söderut för att fira påsk på sydligare breddgrader?🐣 Det går redan nu att boka din resa på amapola.nu 🎫

#storumankommun #hemavantärnabyairport #hemavanairport #polisensodralappland #polishelikopter #polisen #påsk #amapolaflyg #amapola #fokker50 #storumanlapland #visitstoruman #visithemavantarnaby #riktigafjäll #fjällsäkerhet #kungsleden #kungsliften
I de kommande veckorna kommer ni säkert se och höra mycket helikoptrar i området🚁Vi har polisen och sjöfartsverket med helikoptrar som är här för att öva flygning och räddning i fjällterräng⛑️ Hemavans flygplats ligger unikt placerad mitt bland fjällen vilket gör det till en bra utgångspunkt för flygövningar i fjällmiljö. Polisen och sjöfartsverket samverkar för att vi ska kunna vistas säkert bland fjällen, och om olyckan är framme bistår de med helikopterräddning samt eftersökning🏥🏔️

#storumankommun #hemavantärnabyairport #hemavanairport #polisensodralappland #polishelikopter #polisen #searchandrescue #sjofartsverket #storumanlapland #visitstoruman #visithemavantarnaby #riktigafjäll #fjällsäkerhet #kungsleden #kungsliften
Veckan som gått har bjudit på fint väder med my Veckan som gått har bjudit på fint väder med mycket sol och även lite påfyllning med snö❄️ Gillar du toppturer och lössnöåkning rekommenderar vi att passa på att komma hit i veckorna innan påsk. Denna perioden bjuder på tomma backar, orörda åklinjen på fjället och vädret brukar ofta visa sig på sin bästa sida🌞 Amapola flyger hit 6 dagar i veckan, och biljetter kan du redan nu boka hela vägen fram till oktober🍂 Boka gör du på amapola.nu🙌🏻

#storumankommun #visithemavantärnaby #riktigafjäll #hemavantärnabyairport #hemavan #hemavanairport #storumanlapland #kungsleden #kungsliften #swedishlapland #kobbåset

Hemavan Tärnaby Airport

Copyright © 2023 · HEMAVAN TÄRNABY AIRPORT AB · ÄLVSTIGEN 20 · 925 93 HEMAVAN · TEL: +46 (0)954 – 305 30 · info@htairport.se

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. ACCEPTERA Läs mer
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA